
Humanizm, jak wiadomo, ma swój początek we Włoszech. Chcąc uzyskać odpowiedź na pytanie o jego początek w Polsce, należy skupić się na stosunkach polsko – włoskich.
Wspomniane kontakty datują się na 1424r., kiedy na koronacji królowej Sonki w Krakowie wystąpił włoski humanista Francesco Filelfo, popisując się przed zacnym gronem, bo koronowanymi gośćmi Jagiełły, kunsztowną zapewne i uczoną oracją. Był to właściwie list pochwalny dla Władysława Jagiellończyka z okazji jego zwycięstwa w 1443 r. z Turkami.
Niezaprzeczalnie bezpośrednimi kontaktami większej społeczności, aniżeli tej z królewskiego otoczenia, były podróże humanistów. Takimi gośćmi w Polsce byli m.in. Filip Buonaccorsi czy Kallimach. Zaznaczyć należy, że właściwie pobyt Killimacha w Polsce był przypadkowy. Otóż był on zmuszony do ucieczki przed papiestwem z Rzymu a schronienie znalazł w Polsce, na dworze arcybiskupa lwowskiego Grzegorza z Sanoka.

Podobnie znaczące stały się wyjazdy Polaków do Włoch. Przykładami Polaków podróżujących do stolicy humanizmu są
• Jan Długosz był w Bazylei, miał kontakty z włoskimi humanistami, zbierał we Włoszech dzieła rzymskich historyków.
• Jan z Ludziska z Włoch przywiózł kult humanistycznej retoryki i odpisy dzieł antycznych. (Nie można zapomnieć o ty, żeretoryka i oratorstwo były tymi dziedzinami, poprzez które najwcześniej objawiły się nowe gusty i nowe normy literackie.)
• Piotr Gaszowiec (uczeń Jana z Ludziska)profesor wydziału lekarskiego Akademii Krakowskiej, znany był z mów wzorowanych na humanistycznej retoryce, jakie wygłaszał w imieniu miasta i uniwersytetu, co wyniósł z wcześniejszych podróży.
Niezmiernie ważnym centrum rozwoju kultury humanizmu w Polsce, stała się, wspomniana wcześniej, Akademia Krakowska.

Akademia Krakowska – XVI w. została założona przez Kazimierza Wielkiego w 1364r. Początkowo miał być to uniwersytet o profilu prawniczym. Jednak z czasem rozpoczęto tu również nauki na kierunku teologii, tak więc w XVw. Była to uczelnia o charakterze uniwersytetu średniowiecznego. Teologia była więc najważniejszą dyscypliną naukową, ale nie jedyną. Coraz istotniejszą rolę zaczęły odgrywać tzw. ARTES LIBERALES – sztuki wyzwolone. Składały się na nie dwa zespoły nauk: trivium (gramatyka, retoryka, dialektyka) i quadrivium (arytmetyka, geometria, muzyka, astronomia). Z czasem zaczęły się one autonomizować i uniezależniać.
Już od 1419r. istniała w Akademii Krakowskiej katedra retoryki. Nieco później powstała katedra poetyki. Wykładano utwory pisarzy antycznych m. in. Cycerona.
Zasadnicze zmiany nastąpiły w latach 90. XVw., kiedy to pojawiła się nowa kadra wykładowców, fascynowanych kulturą i literaturą antyczną. W Tyma czasie powstało wiele podręczników stylu i wymowy łańskiej.
Pierwsze trzydziestolecie XVIw. zaznaczyło się w Akademii Krakowskiej wzmocnieniem tendencji humanistycznych. Z murów uczelni wyszła pierwsza grupa humanistycznych poetów. Jan Danyszek i Jan z Wiślicy - uczniowie Pawła z Krosna. Sława uniwersytetu jako znaczącego ośrodka literatury i nauk rosła, dlatego ściągali tu znani humaniści północnoeuropejscy: Joachim Vadianus, Walenty Eck, Jan Hadelius.
W latach dwudziestych rozwinęły się studia grecystyczne i hebraistyczne. W ten sposób studenci mogli realizować humanistyczny ideał homo trilinguis – człowieka trójjęzycznego (tzn. łacina, greka, hebrajski), mogącego prowadzić badanie filologiczne zarówno nad literaturą antyczną, jak i Biblią. Właśnie w tym okresie studiowali tu m. in. Andrzej Frycz Modrzewski, Stanisław Hozjusz, Stanisław Orzechowski i Marcin Kromer, nieco później Jan Kochanowski, Piotr Skarga, Stanisław Grodziecki i Jakub Wujek.
W tymże pierwszym okresie rozwoju humanizmu w Polsce, który jak można zauważyć przebiega w pełni, powstaje wiekopomne dzieło Mikołaja Kopernika pt. „O obrotach ciał niebieskich”. Praca ta stała się momentem zwrotnym dla nauki i spojrzeniu na nią.

Nie bez znaczenia dla Polski stała się także praca polskiego humanisty Jana Ostroróga. Prezentował on typowe spojrzenie humanistyczne w sferze publicystyki. W swoim dziele pt. „Monumentum … pro Republice ordinatione” („Memoriał o naprawie Rzeczpospolitej”) zawarł koncepcje umocnienia władzy monarszej i uniezależnienia państwa od Kościoła. W okresie około 1520 r. zabroniono przywożenia do Polski dzieł Marcina Lutra. Było to spowodowane zdecydowanie zmniejszonym wpływem Kościoła na kraj, a także popularyzacją luteranizmu (który na Pomorzu miał wielu zwolenników).
Jeżeli natomiast chodzi o rozwój literatury w Polsce w pierwszej fazie humanizmu, należy zaznaczyć wpływ dwóch twórców, tj. Klemensa Janickiego i Mikołaja Hussowskiego.
Klemens Janicki był synem chłopskim, który z łac. nazwał się Janicjuszem. Zdobył on dyplom doktorski w Padwie, a jego twórczość ceniona była nie tylko w Polsce ale i na arenie europejskiej. Charakterystycznym stał się jego bardzo indywidualny styl, mianowicie niesamowicie szczerze pisze o sobie samym ( czego potwierdzeniem jest np. elegia egotyczna „O sobie samym do potomności”). W jego utworach na szczególną uwagę zasługuje urok, jaki poeta tworzy wokół nastroju melancholii.
Mikołaj Hussowski z kolei ustępuje wcześniej wspomnianemu Janicjuszowi pod względem kultury poetyckiej, natomiast w kwestii oryginalności utworów, ich role się zmieniają. Mianowicie jego utwory są w znacznym stopniu zbliżone do życia polskiego, co wyraźnie zaznaczone zostało np. w utworze pt. „Poemat o żubrze” przedstawiającym polowanie na zwierza. Jego poezję charakteryzują liczne dygresje liryczne na temat patriotyzmu autora.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz